Ostatnie recenzje

Kaja Szymańska: „Easy” S01E04: „Controlada”

Kaja Szymańska: „Easy” S01E04: „Controlada”

Serial „Easy” jest produkcją platformy Netflix. Opowiada o mieszkańcach Chicago i ich życiu. W 4. odcinku pokazane są relacje między trzema osobami: Berniem (Raul Castillo), Gabi (Aislinn Derbez) oraz Martinem (Mauricio Ochmann). Bernie i Gabi wydają się być parą, która bardzo się kocha. W pierwszej […]

Szymon Pawletko: „Easy” S01E03: „Brewery Brothers”

Szymon Pawletko: „Easy” S01E03: „Brewery Brothers”

Joe Swanberg jest pewnym fenomenem: ma 38 lat, a na koncie współzałożony jeden z najważniejszych nurtów we współczesnym kinie, 18 wyreżyserowanych pełnych metraży (z których większość zmontował i wszystkie napisał), własny trzysezonowy serial (który oprócz napisania, wyreżyserowania i zmontowania także wyprodukował) i przynajmniej kilka wypromowanych […]

Katarzyna Jarczak:  „Easy” S01E02: „Vegan Cinderella”

Katarzyna Jarczak: „Easy” S01E02: „Vegan Cinderella”

Chase (zagrana przez Kiersey Clemons) jest ideałem Jo (w tej roli Jacqueline Toboni). Rzadko kiedy przypadkowe spotkanie na koncercie (kończące się wspólnie spędzoną nocą) owocuje związkiem perfekcyjnym — z osobą, która niemal w każdej kwestii ma takie samo zdanie jak my. Łatwo jednak się domyślić, […]

Joanna Dreczka: „Easy” S01E01: „The F**king Study”

Joanna Dreczka: „Easy” S01E01: „The F**king Study”

„Easy” w reżyserii Joe Swanberga jest jedną z ciekawszych produkcji Netflixa z ostatnich lat. W debiutanckim odcinku reżyser i scenarzysta chwyta się stosunkowo błahego tematu – jest nim stagnacja w małżeństwie. Swanberg ujmuje ten zgrany temat w sposób bezkompromisowy i boleśnie realistyczny. Po burzliwej, zakrapianej […]

Michał Oleszczyk: Wstęp do antologii „Easy”. Sezon 1

Michał Oleszczyk: Wstęp do antologii „Easy”. Sezon 1

Według krytyka i filmowca Dana Salltta, Joe Swanberg jest jednym z najważniejszych twórców kina XXI wieku. Nie jesteśmy przyzwyczajeni do wymieniania jego nazwiska wśród tzw. „wielkich mistrzów”, ale bardzo możliwe że jego metoda pracy na planie, finansowania filmów i rozwijania postaci z aktorami w sposób […]

Pro, contra i „Roma” (2018). Rozmawiają Marta Ossowska i Kaja Szymańska

Pro, contra i „Roma” (2018). Rozmawiają Marta Ossowska i Kaja Szymańska

Marta Ossowska: Gdy przygotowywałam się do tej rozmowy, odkryłam, jak mocno biografia Alfonso Cuaróna pokrywa się z fabułą Romy (2018). Jego matka również była biochemiczką, a ojciec lekarzem, który opuścił rodzinę, gdy mały Alfonso miał 10 lat. Było to w roku 1971, kiedy to rozpoczyna […]

Maciej Mazurek: „Grawitacja” (2013) – przeżycie niemożliwego?

Maciej Mazurek: „Grawitacja” (2013) – przeżycie niemożliwego?

Punktem wyjścia Grawitacji Alfonso Cuaróna jest stwierdzenie, że „życie w kosmosie jest niemożliwe”. Takim właśnie sformułowaniem i garścią naukowych informacji rozpoczyna się film, co w kontekście całości fabuły ma wydźwięk dosyć ironiczny. Otóż Grawitacja jest liczącą sobie niemal dziewięćdziesiąt minut relacją z próby przeżycia głównej […]

Szymon Pawletko: „Ludzkie dzieci” (2002) – niedoskonała Apokalipsa

Szymon Pawletko: „Ludzkie dzieci” (2002) – niedoskonała Apokalipsa

Pracując nad Ludzkimi dziećmi, Alfonso Cuarón zdecydowanie miał pojęcie o sztuce adaptacji — miał już na koncie były filmy na podstawie prozy Karola Dickensa (Wielkie nadzieje [1998]), F.H. Burnett (Mała księżniczka [1995]) i J.K. Rowling (w postaci — uznawanego przez krytyków za najbardziej udany film […]

Katarzyna Jarczak: Cuarón w krainie mrocznej baśni: „Harry Potter i więzień Azkabanu” (2004)

Katarzyna Jarczak: Cuarón w krainie mrocznej baśni: „Harry Potter i więzień Azkabanu” (2004)

W 2004 roku w magicznym świecie Harry’ego Pottera doszło do nieprawdopodobnego wstrząsu. Po dwóch pierwszych częściach przygód młodego czarodzieja, które wyreżyserował Chris Columbus, nadszedł czas na przełomową „trójkę”, za którą zabrał się sam Alfonso Cuarón. Po Wielkich nadziejach (1998) oraz I twoją matkę też… (2001), […]

Szymon Pawletko: O filmie „I twoją matkę też” (2001)

Szymon Pawletko: O filmie „I twoją matkę też” (2001)

I Twoją matkę też rozpoczyna — zgodnie z jedną ze scenopisarskich zasad — scena łącząca w sobie wszystkie cechy filmu Cuaróna; oddająca jego nastrój i wprowadzająca widza w akcję in medias res. Scena na pierwszy rzut oka niepozorna – dwa ciała połączone w seksualnym akcie […]