Ostatnie recenzje

Michał Oleszczyk: Nora Ephron: Mistrzyni słodko-gorzkich wzruszeń

Michał Oleszczyk: Nora Ephron: Mistrzyni słodko-gorzkich wzruszeń

Zmarła przed ośmioma laty Nora Ephron (1941-2012) osierociła gatunek: wydaje się, że od jej odejścia komedie romantyczne nie mają już tego smaku i kolorytu, jaką osiągały pod jej opieką. Kobieta pióra, ale i reżyserka; pionierka nowoczesnej komedii romantycznej czerpiącej garściami z Szekspira, klasycznego Hollywoodu, poradników […]

Aleksandra Krajewska: Wszystko obrócić w żart: „Zgaga” (1986)

Aleksandra Krajewska: Wszystko obrócić w żart: „Zgaga” (1986)

Co zrobić, jeśli jesteś w siódmym miesiącu ciąży, a twój partner postanawia nagle zakochać się w innej? Można wtedy zetrzeć skórkę z limonki. Dodać ją do 6 żółtek i mleka skondensowanego, a na koniec powstałą masą zalać kruchy spód. Tak przygotowaną tartą wycelować wprost w […]

Artur Borowy: Romantyczna komedia nietypowa

Artur Borowy: Romantyczna komedia nietypowa

Podobnie jak inne gatunki filmowe, komedia romantyczna ma swój powtarzalny schemat fabularny. W powszechnej świadomości bywalców kin pierwszy raz został on ustanowiony przez “Ich Noce” Franka Capry z 1934 roku. Schemat ten wygląda mniej więcej tak: protagoniści poznają się w specyficzny sposób, na początku podchodząc […]

Katarzyna Jarczak: Miłość czy wyobrażenie z kina? — „Bezsenność w Seattle” (1993)

Katarzyna Jarczak: Miłość czy wyobrażenie z kina? — „Bezsenność w Seattle” (1993)

„To dwa razy się nie zdarza” stwierdza w pierwszych minutach filmu „Bezsenność w Seattle” (1993) główny bohater, wdowiec wychowujący syna, Sam Baldwin (w tej roli Tom Hanks). Mężczyzna pogrążony w żałobie nie jest gotowy na nowy związek — wręcz odrzuca od siebie myśl, że mógłby […]

Natalia Szczepanek: „Masz wiadomość”      

Natalia Szczepanek: „Masz wiadomość”      

Podstawą dobrego filmu bezsprzecznie jest dobrze napisany scenariusz. Praca scenarzysty jest równie ważna, jak praca reżysera, gdyż to właśnie na scenariuszu budowany jest cały szkielet filmu, który następnie reżyser zalewa fundamentami, by stworzyć kompletne dzieło. W dyskursie publicznym, podczas rozmów o filmie, głównie wymienia się […]

Piotr Zdziarstek: Świąteczna kastracja. „Wariackie święta” (1994)

Piotr Zdziarstek: Świąteczna kastracja. „Wariackie święta” (1994)

Wypominanie Norze Ephron dzieł tyleż nieudanych, co już zapomnianych, wydaje się zbędną złośliwością. Scenarzystka w końcu zrewolucjonizowała gatunek komedii romantycznych, a dorobku pozazdrościć jej może wielu współczesnych twórców. Czasami jednak chybione dzieło może zaoferować więcej interesujących tematów do analiz niż niejeden przyzwoity film. W przypadku […]

Szymon Pawletko: „Easy” S01E08: „Hop Dreams”

Szymon Pawletko: „Easy” S01E08: „Hop Dreams”

Nie wiem, na ile Joe Swanberg zaznajomiony jest z klasyką polskiej komedii, ale nie wykluczam, że na jakimś etapie swojego życia spotkał się ze słynnymi słowami inżyniera Mamonia i założył, że widzom też mogą się spodobać tylko te melodie, które raz słyszeli. Przepraszam, Panie Swanberg, […]

Jakub Mellem: „Easy” S01E07: „Chemistry Read”

Jakub Mellem: „Easy” S01E07: „Chemistry Read”

Siódmy odcinek serialu Easy jest zatytułowany „Chemistry Read”. Jest to termin z castingów aktorskich i polega to na sprawdzaniu przez reżysera czy przesłuchiwana para aktorów pasuje do siebie i będzie w stanie pokazać na ekranie chemię pomiędzy swoimi postaciami. Główną bohaterką tego odcinka jest 32-letnia […]

Katarzyna Jarczak: „Easy” S01E06: „Utopia”

Katarzyna Jarczak: „Easy” S01E06: „Utopia”

Lucy (Malin Akerman) i Tom (Orlando Bloom) są fantastycznym małżeństwem. Przynajmniej takie wrażenie towarzyszy nam już od samego początku, kiedy tylko widzimy ich na ekranie w netflixowej produkcji Joe’ego Swanberga pt. „Easy”. Parę spotykamy na zajęciach muzycznych dla dzieci, gdzie od razu wyróżniają się z […]

Agata Sztramska: „Easy” S01E05: „Art and Life”

Agata Sztramska: „Easy” S01E05: „Art and Life”

Główny bohater piątego odcinka serialu Easy pt. Sztuka życia jest autorem powieści graficznych. Już w otwierającej scenie wywiadu widz dowiaduje się, że utwory Jacoba (Marc Maron) mają charakter biograficzny, więc często pojawiają się w nich osoby, z którymi był lub jest w jakiejś relacji. Jego […]